Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Maartje HensenDeelnemerhoi Lisette,
wat ik uit de literatuur tot nu toe begrijp over dynamische nachtspalken voor de benen (wellicht geld dit ook voor de arm en hand) is dat de spalk minimaal 6 uur gedragen moet worden om effect te hebben.
bijgevoegd is een schemaatje wat ik van de orthopedisch instrumentmaker heb gekregen ten aanzien van opbouw van de veer als je het hebt over dynamische nachtspalken.
belangrijk is dus eerst de draagtijd dan op te bouwen tot het gewenste aantal uur (minimaal 6) en dan langzaam de veerspanning te verhogen en telkens in de gaten houden of de draagtijd volgehouden kan worden.
ik hoop dat dit al iets antwoord geeft op je vraag.groet Maartje (Reade)
Maartje HensenDeelnemerhoi Fleur,
geen idee eigenlijk. Wel een goede vraag.
wel vraag ik mij af of hier bij (gezonde) kinderen sowieso normwaarden voor zijn?
wij gebruiken het hier in ieder geval niet.groetjes Maartje (reade)
Maartje HensenDeelnemerhoi Allen,
even een vraag, in de inplementatiekaart van deze aanbeveling staat nog het volgende
“Nieuwe bovenstaande curvus (waarmee de CP curves bedoeld worden) in elk geval gebruiken voor GMFCS bij III, IV en V. Normale curves voldoen dan
niet. Bij I en II is de vraag of groeicurves voldoen. Daarom kan bij I en II ook gekozen worden om te meten aan
de hand van de nederlandse curves voor ‘normaal’ ontwikkelde kinderen.”ik dacht dat onze mening was dat in principe sowieso het beste de normale groeicurves gebruikt konden worden om goed te kunnen bepalen of er sprake in van over of ondervoeding.
maar hierin staat dus iets anders …in ieder geval voor de GMFCS 3,4 en 5.wie kan mij hier opheldering over geven,
groet Maartje (Reade)
Maartje HensenDeelnemerhoi Bart
dank voor je informatie. Dat was mijn conclusie ook al.
leuk om te horen dat ze wel bezig zijn met aanpassen voor CP, als iemand daar meer over weet hoor ik dat graag.groet Maartje
Maartje HensenDeelnemerhoi Inge,
wij gebruiken hem hier ook niet
groet maartje (Reade, amsterdam locatie Drostenburg school)
Maartje HensenDeelnemerhoi Eva,
Bij ons wordt de EDACS nu ook steeds meer gebruikt en vooralsnog is de afspraak dat we hem net als de andere classificaties (GMFCS, MACS CFCS) bij de diagnose gaan noteren.
groet Maartje (Drostenburg Mytylschool Amsterdam)
Maartje HensenDeelnemerhoi,
Bij ons op de mytylschool Drostenburg (Amsterdam). ligt de verantwoordelijkheid voor het meten en wegen bij de jeugdartsen die verbonden zijn aan de school. in principe gebeurt dit jaarlijks.
De gegevens hiervan zijn ook door het revalidatieteam in te zien (er is makkelijk contact tussen revalidatieartsen en schoolartsen). De schoolarts gebruikt de normale groeicurves om de gegevens in af te zetten.
Bij verdenking op onder- of over-voeding kan een kind ook worden aangemeld voor intensievere controle hiervan bij de schoolarts en wordt wanneer nodig het kind doorverwezen.
Onze ervaring is wel dat we voor een goede doorverwijzing diëtisten missen met specifieke kennis en ervaring met kinderen met CP omdat dit ons inziens wel specifieke kennis vereist. wat is de ervaring van andere centra hierover?groetjes Maartje, Reade amsterdam locatie mytylschool (Drostenburg)
Maartje HensenDeelnemerhoi Geke,
Er zal wellicht ook iets van commercie bij zitten maar in dit geval denk ik dan de ene hand wast de andere ;-).
Er was in ieder geval niks van te merken tijdens de bijeenkomst en ook daarna niet 🙂
De workshop zelf werd ook geleid door een onafhankelijk persoon.groet Maartje
Maartje HensenDeelnemerhoi Eva,
Ik heb het bij onze logo’s nagevraagd. Zij zijn niet bekend met de DDS maar een van onze logo’s heeft de vraag doorgespeeld naar Karen Verhulst en kreeg het volgende antwoord:
“Je kunt de DDS scores gebruiken om om te zetten naar percentiel scores (zie handleiding).
De DDS is in principe voor de mensen met verstandelijke beperking (developmental disability) en niet de doelgroep CP.
Voor CP kun je beter het EDACS gaan gebruiken!
Voor de DDS heb je scholing nodig. Ik heb het meest recente artikel in de bijlage meegestuurd.”in de bijlage het genoemde artikel,
groet maartje
Maartje HensenDeelnemerhoi,
wij hebben inderdaad ook een week in juni maar wel een andere week.
Bij ons is het vakantie van 20 juni t/m 24 juni.groet Maartje
Maartje HensenDeelnemersorry…per ongeluk twee keer gepost.
-
AuteurBerichten