Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Maartje HensenDeelnemerhoi Geke,
Begrijp ik hier nou uit dat dit dan een officiële versie is en dat het idee nu is om er mee te gaan werken en ervaringen terug te koppelen? Is dat dan ook de vraag van de genen die hem vertaald/verder ontwikkeld hebben?
groetjes Maartje
Maartje HensenDeelnemer@ tanja
haha ja dat tijdsverschil zag ik ook
-
Deze reactie is gewijzigd 4 jaren, 7 maanden geleden door
Maartje Hensen.
Maartje HensenDeelnemergelukt!!
groet Maartje
Maartje HensenDeelnemerHoi Allen,
ik weet niet of dit de juiste plek is om dit neer te zetten want eigenlijk zijn het dus producten tav de aanbeveling heupbeleid. Kan hier alleen niet echt de juist plek voor vinden, dus daarom hier …aangezien dat ook het onderwerp is van ons Buddy groepje. moicht iemand een beter plek weten let me know dan zet ik het daar neer. 🙂
bijgevoegd 2 formulieren die we bij Reade met ons KB-groepje hebben gemaakt tav het heupbleid,
– De ene is een flyer/infografic met een kleine samenvatting aan informatie die uit de CP net dag over het heupbeleid kwam. Deze is voor de collega’s ergo en fysio ter terugkoppeling van een aantal dingen en als naslag. Wellicht is het ook bruikbaar in andere centra, mogelijk in iets aangepaste vorm. Doe er je voordeel mee
– De andere is een invulschema/checklist met verschillende mogelijkheden gericht op een spreidbeleid. Hierin kan je dan inzichtelijk maken per kind wat de afspraken zijn en wat er gedaan wordt. Om hier meer zicht op te krijgen.groetjes Maartje, Reade locatie school
Maartje HensenDeelnemerhoi Stella,
wij hebben morgenochtend overleg, laten het daarna weten,
groet maartje
Maartje HensenDeelnemerhoi Stella
mooie PowerPoint!
wat mij wel opviel is je hebt er een voorbeeld plaatje bij gedaan uit de hip screen app.
Als ik in mijn App kijk bij hetzelfde GMFCS niveau (3) ziet het er niet alleen anders uit qua lay out, maar er staat ook iets wezenlijk anders …
ik voeg even een screenshot toe. Heb ik nou een oude versie of is de foto in de PPT vanuit een andere (oudere?) versie.groet Maartje
Maartje HensenDeelnemerHoi Emmeke,
jij geeft hierboven aan dat de PEDI en de PEDI-cat echt als 2 verschillende meetinstrumenten moeten worden gezien en dat de een de ander niet kan vervangen.
Zou je wat specifieker aan kunnen geven waarom dat is? en wat dan de overweging is om de PEDI cat dan wel de PEDI af te nemen?
Ik was namelijk wel in de veronderstelling dat de PEDI-cat dePEDI zou kunnen vervangen.Dankjewel vast voor je antwoord,
groet Maartje
Maartje HensenDeelnemerhoi Geke,
beetje late reacte 😉 … maar dankjewel voor je uitgebreide antwoord!
artikel is ook goed doorgekomen. Ik ga het doorspelen aan mijn collega’s, en ja het gaat volgens mij ook om spasticiteit/parese en niet om een triggerfingergroetjes Maartje
Maartje HensenDeelnemerhoi Rob,
Dankjewel voor de folder, wij hadden die inderdaad ook al gevonden en gaan deze zeker ook gebruiken.
vriendelijke Groet,
Maartje Hensen,
Reade lokatie Drostenburg (school)
Maartje HensenDeelnemerhoi Petra,
Als antwoord op jouw vraag.
Hier gebruiken we een meetstandaard van het merk Seca, volgens mij is die speciaal voor onderbeen lengte metingen.groet Maartje
Maartje HensenDeelnemerHoi,
ik heb even een vraagje ten aanzien van de licentie van de PEDI-cat voor een jaar op 1 computer.
De ICT van ons komt nu ineens met allerlei vragen aangezien ze van alle testen in kaart moeten brengen hoe het zit met de beveiliging en of het wel voldoet aan de privacy wetgeving.
zijn er anderen die hier ook gegevens voor hebben moeten aanleveren bij de ICT en kunne jullie mij antwoord geven op de vraag welke gegevens er allemaal worden opgeslagen? Is het bijvoorbeeld verplicht om de naam van de cliënt in te vullen of volstaat het invullen van een patiëntennummer? Aangezien wij nog niet met de PEDI cat werken/hebben gewerkt kan ik hier zelf nog geen antwoord op geven.dank vast voor jullie antwoord,
groetjes Maartje, Reade lokatie Drostenburg.
Maartje HensenDeelnemerhoi Petra en Marieke,
Nog even een aanvulling op bovenstaande naar aanleiding van het antwoord van de jeugdarts mbt haar ervaring met lengtemetingen.
“Mijn ervaring met het meten van het onderbeen is dat deze niet altijd heel accuraat is. Ik denk dat het komt omdat we bij veel kinderen (met een rolstoel) de meting met het kind zittend in de rolstoel doen. Sommige kinderen kunnen niet stabiel in een stoel zitten, en de rolstoel biedt voor ons dan wel een stabiele plek. Echter dit maakt dat het meetlint moeilijk, aan de onderkant recht plantair kan staan, wat soms een klein verschil in de meting geeft.
Ik zou graag een stoel willen die omhoog en omlaag kan gaan en waar het kind veilig met een riem kan zitten, dan kunnen we de voeten op de grond laten staan, en goed meten van plantair naar de bovenbeen/knie.
We blijven wel de techniek gebruiken, want staand meten of liggend is toch soms ook minder accuraat, en soms geen optie.”groet Maartje, Reade Drostenburg
Maartje HensenDeelnemerHoi Petra en Marieke,
Hier mijn antwoord vanuit Reade lokatie Drostenburg doelgroep schoolgaande kinderen 4 tot en met 19 jaar
– Meetfrequentie: standaard jaarlijks, maar bij verdenking op gevaar voor onder of overgewicht wordt de frequentie verhoogd naar elk half jaar of wanneer zorgelijker 1 keer per 2 a 3 maanden.
– Methode: staand of onderbeen lengte en in sommige gevallen spanwijdte armen. Methode die gekozen is wordt wel telkens op zelfde manier weer toegepast en genoteerd per individu.
– Door wie en hoe wordt het gedaan: De metingen worden gedaan door de jeugdartsen die verbonden zijn aan onze school (af en toe ondersteund door de verpleegkundigen van de school) Het besluit om vaker te wegen bij kinderen die onder de revalidatie tak vallen kan door alle betrokkenen worden aangekaart bij de revalidatiearts of jeugdarts. De revalidatie arts heeft korte lijntjes met de jeugdartsen en krijgt de meet en weeg info ook ter inzage.groet Maartje,
Reade, Drostenburg
Maartje HensenDeelnemerHoi Geke,
Zoals ik het nu zie na de informatie uit de netwerkdag en de overleggen daarna in de Buddy groepjes is er vooralsnog geen echt algemeen (uniform ) beleid afgesproken. De consensus is wel dat niks doen geen optie is en is de algehele stelregel daarbij dat je met name adductie moet tegen gaan en een abductiebeleid moet gaan voeren met als mogelijkheden bijvoorbeeld abductie in langzit en in kortzit, inzet van een statafel, lig othesen met abductie. Dit zal dan per individu een abductiebeleid op maat zijn. Er zijn vooralsnog geen algemene richtlijnen over de frequentie, duur en mate van abductie (welke naar ik begreep ook individueel bepaald is). Het zou wel fijn zijn hier enige handvatten in te hebben, maar vooralsnog moeten we het denk ik doen met “shared decision making”.
Er zijn wel verschillende buddy groepjes die zich willen gaan richten op de informatie voorziening tav het preventief heupbeleid, maar dat is nog in de brainstromfase.groet Maartje (Reade, locatie Drostenburg school)
Maartje HensenDeelnemerhoi Geke,
ik heb hier iets liggen met info over nachtspalken (onderste extremiteit) en opbouw van kamer orthopedie wat ik wel eens gebruik.
mogelijk heb je er iets aaan.
ik voeg het toe als document.groet Maartje
-
Deze reactie is gewijzigd 4 jaren, 7 maanden geleden door
-
AuteurBerichten
