8.1.2. Gebruik ondersteunende communicatiemiddelen

Uitgangsvraag

Hebben kinderen met CP een betere functionele communicatie wanneer ze een of meerdere ondersteunende communicatiemiddelen gebruiken in vergelijking met kinderen die hier geen ondersteuning van krijgen?

Aanbeveling

De werkgroep is van mening dat kinderen met CP die bedreigd worden in hun communicatieve ontwikkeling vanaf jonge leeftijd gestimuleerd dienen te worden. De keuze van een communicatievorm of communicatiehulpmiddel dient vooraf gegaan te worden door een multidisciplinaire beoordeling (bijvoorbeeld logopedist, orthopedagoog en ergotherapeut). Het verdient aanbeveling om de communicatiepartners van het kind expliciet te betrekken bij de behandeling.

Overwegingen

De praktijk laat zien dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van een verstrekt communicatiehulpmiddel terwijl dit een waardevolle aanvulling kan zijn op wederzijdse communicatie. Het biedt het (moeizaam sprekende) kind de mogelijkheid zelf initiatief te nemen tot communicatie. Niet alleen het kind met CP moet getraind worden in gebruik van het hulpmiddel en het adequaat gebruiken, maar ook alle communicatiepartners. Regelmatig herhalen van instructie en training is noodzakelijk omdat communicatiepartners m.n. gedurende de school periode wisselen. Ook het aanpassen van het vocabulaire binnen het hulpmiddel is een continu proces. Een kind is in ontwikkeling en zal gevolgd moeten worden in zijn spraak en taal ontwikkeling.